Češi se hrnou do výměny oken. Jako materiál oken nejvíce preferují plast.

Preference Čechů, pokud jde o výběr oken, jsou jasné: nerozhodují se podle ceny, ale hledí především na kvalitu. Největším favoritem jsou přitom okna plastová, která jasně vedou před dřevěnými a hliníkovými. Navíc podle aktuálního průzkumu¹ pro společnost PKS okna se v příštím roce chystá na výměnu starých oken za nová plná jedna třetina spotřebitelů.

Ušetřit náklady za energii, zlepšit zvukovou i tepelnou izolaci, či jen zkrášlit dům nebo byt. Přesně takové jsou motivy spotřebitelů, proč se v posledních letech stále častěji pouští do výměny starých oken za nová. „Průzkum ukázal, že v příštím roce se chystá na výměnu oken plná jedna třetina respondentů, což je pro nás překvapivě vysoké číslo. Ukazuje se, že pro velkou část spotřebitelů představuje výměna oken ten nejefektivnější způsob, jak snížit každoroční částku za vytápění domácnosti,“ komentuje výsledky průzkumu Ing. Edmund Neubauer, ředitel společnosti PKS okna.

Z hlediska preference konkrétního materiálu, pak u tuzemských spotřebitelů jednoznačně vedou plastová okna, pro která se v průzkumu vyjádřilo plných 77 % respondentů. Dřevěná okna, někdy také nazývaná jako eurookna, označuje za nejoblíbenější variantu 22 % dotázaných, zatímco hliníková okna s pouhým jedním procentem se příliš velké oblibě v tomto ohledu netěší. „Popularita plastových oken pro nás není žádné překvapení. Tento typ oken má obecně nejlepší poměr cena/výkon, je cenově nejdostupnější. Kromě toho jsou plastová okna také nejméně náročná na údržbu. Všechny tyto vlastnosti tudíž dělají z plastových oken jednoznačnou spotřebitelskou jedničku. Na druhou stranu náročnější zákazníci, kteří preferují přírodní materiály, zase jistě ocení okna dřevěná, která jsou preferovanou variantou u jedné pětiny dotázaných,“ vysvětluje dále Neubauer.

Průzkum také potvrdil nastupující trend, kdy pro zákazníky se stává stále důležitějším faktorem kvalita, která je klíčová pro 60 % spotřebitelů. Naproti tomu cena nových oken je stěžejní pro 22 % respondentů.

¹ Výzkum byl realizován v průběhu října 2019 on-line aplikací Instant Research agentury Ipsos na vzorku 840 respondentů v rámci celé ČR ve věkové kategorii 25-65 let.